Τι σημαίνει έξυπνη πόλη;

Τι πραγματικά μπορεί να κάνει ο πολίτης και τι πρέπει να ξέρει ώστε να απολαμβάνει αυτές τις τεχνολογίες στην καθημερινότητά του χωρίς να γνωρίζει όλα αυτά τα τεχνολογικά «θαύματα», ούτε να ξέρει τις ορολογίες που κρύβονται πίσω από όλα αυτά;

Για να υποστηρίξουμε αυτή την προσέγγιση θα πρέπει να δημιουργήσουμε στο μυαλό μας μία ουτοπική πόλη. Μία πόλη όπου ο πολίτης θα βιώνει καθημερινά καταστάσεις όπως οι παρακάτω. Για τον λόγο αυτό θα μπω στα παπούτσια αυτού του πολίτη και θα περιγράψω μία μέρα μου σε αυτή την ουτοπική πόλη.

Ξημέρωσε. Το ξυπνητήρι χτυπά στις 07:00 ακριβώς. Όχι με τον συμβατικό τρόπο. Μία φιλική φωνή με ενημερώνει για την ημέρα και την ώρα, με καλεί να σηκωθώ ενώ ταυτόχρονα ανάβει χαμηλά τα φώτα και με ενημερώνει για τον καιρό αλλά σε τοπικό επίπεδο. Κατά την διάρκεια του πρωϊνού, το τηλέφωνο με φυσική φωνή μου λέει τα τοπικά νέα και την γενικότερη επικαιρότητα. Γνωρίζοντας την γεωγραφική θέση της εργασίας μου, αναφέρει τις τιμές των περιβαλλοντικών μετρήσεων της περιοχής αυτή την χρονική στιγμή. Μάλιστα! Και το διοξείδιο του άνθρακα (CO2) και το μονοξείδιο του αζώτου (ΝΟ) αυξήθηκαν από χθες. Μάλλον φταίει η άπνοια των τελευταίων ημερών. Στα δημόσια κτίρια και στα σχολεία θα έχουν ήδη ανοίξει τα έξυπνα συστήματα εξαερισμού που φιλτράρουν και ανανεώνουν τον αέρα στους εσωτερικούς χώρους. Επίσης η υγρασία είναι σε υψηλά επίπεδα και σήμερα στο γραφείο. Ευτυχώς οι αφυγραντήρες θα έχουν ξεκινήσει να λειτουργούν μόλις κατέγραψαν υγρασία μεγαλύτερη του 67% (RH).

Για να δω! Ωραία. Μόλις ενημερώθηκα από το κινητό μου ότι το δημοτικό συνεργείο αποκατάστασης του οδοφωτισμού είναι καθοδόν για να επισκευάσει τον φωτισμό στην γειτονιά μου αφού χθες αργά ο ελεγκτής L356 ενημέρωσε την Τεχνική υπηρεσία  του Δήμου για βλάβη στο σύστημα του που έχει ως αποτέλεσμα να μην λειτουργούν 8 στύλοι οδοφωτισμού μεταξύ των γεωγραφικών συντεταγμένων 37.57228605831614, 22.806747198736453 και 37.572320832599516, 22.808458305855222.

Το σημαντικό όμως είναι ότι ενημέρωσε και εμάς, τους κατοίκους στη οδό Μεσολογγίου για την βλάβη, αλλά όχι με αριθμούς και σύμβολα. Μας έστειλε τον τοπικό χάρτη με γραφική απεικόνιση των στύλων που δεν λειτουργούν και γιατί. Μια ματιά από το παράθυρο ήταν αρκετή για να «μεταφράσουμε» αυτό το μήνυμα.  Έτσι, όλοι στη γειτονιά γνωρίζουμε το λόγο και τα επόμενα βήματα του Δήμου χωρίς να αναλωθούμε σε προσπάθειες να επικοινωνήσουμε εμείς με κάποιον ή με σκέψεις όπως «που να πάρω τηλέφωνο» και «ποιον να βρω τέτοια ώρα» κ.λ.π.

Είμαι έτοιμος να φύγω για το γραφείο. Καθώς φεύγω με το αυτοκίνητο παρατηρώ ότι δεν συνάντησα το απορριμματοφόρο του Δήμου όπως σχεδόν κάθε μέρα. Αναρωτήθηκα για λίγο το γιατί αλλά ρίχνοντας μια ματιά στο χάρτη της οθόνης του αυτοκινήτου παρατηρώ ότι οι κάδοι απορριμμάτων στον χάρτη έχουν πράσινο χρώμα και ο αριθμός επάνω τους είναι 23. Χαμογελώ γιατί γνωρίζω ότι το 23 είναι η θερμοκρασία του εσωτερικού του κάδου και το πράσινο χρώμα δηλώνει ότι το επίπεδο πληρότητας του είναι κάτω του 50%. Το έξυπνο σύστημα διαχείρισης απορριμμάτων ειδοποίησε το απορριμματοφόρο για την κατάσταση των κάδων στην γειτονιά μου και ταυτόχρονα τροποποίησε το δρομολόγιο του ώστε να βελτιστοποιήσει την διαδρομή του και να εξυπηρετήσει άλλες γειτονιές που το χρώμα των κάδων είναι πορτοκαλί ή κόκκινο. Γιατί να ξοδεύει χρόνο, καύσιμα και ανθρώπινους πόρους ενώ μπορεί να κάνει πιο παραγωγική τη διαδικασία που θα ευχαριστήσει περισσότερους πολίτες;

Έχω αποφύγει τους δρόμους με την μεγαλύτερη κίνηση σύμφωνα με τις οδηγίες του έξυπνου συστήματος διαχείρισης κυκλοφορίας που ακολούθησα πιστά! Πήγα με την εναλλακτική διαδρομή που μου υπέδειξε το σύστημα. Όχι ακριβώς, γιατί καθώς οδηγούσα έγιναν την τελευταία στιγμή κάποιες μικροαλλαγές στην διαδρομή ώστε να βελτιστοποιηθεί τόσο ο δικός μου χρόνος οδήγησης όσο και των υπολοίπων συμπολιτών μου. Τέλος καλό, όλα καλά. Όλοι φαίνεται να απολαμβάνουμε την έξυπνη διαχείριση κυκλοφορίας ώστε να μην μαζευόμαστε πολλοί σε έναν άξονα όταν άλλοι είναι άδειοι. Και το κυριότερο, να αποφύγουμε τον εκνευρισμό. Άλλωστε καλύτερα να κινούμαι για 2 χιλιόμετρα παραπάνω παρά να είμαι ακίνητος και να χάσω 20 λεπτά.

Ωραία, έφτασα. Και τώρα που παρκάρω; Εύκολο! Η εφαρμογή του δήμου για τις διαθέσιμες θέσεις parking θα μου δώσει την λύση. Βλέπω ότι αυτή τη στιγμή αδειάζει μία θέση πίσω μου στα 37 μέτρα αλλά δυστυχώς δεν μπορώ να κάνω πίσω. 2 θέσεις διαθέσιμες μπροστά μου στα 150 μέτρα και στα 175 μέτρα αλλά παρατηρώ πολύ περισσότερες διαθέσιμες θέσεις στους δρόμους πιο πίσω από την περίμετρο του δικαστικού μεγάρου. Έχω κερδίσει λίγο χρόνο από την βέλτιστη διαδρομή που μου πρότεινε το σύστημα διαχείρισης κυκλοφορίας οπότε αν πάω εκεί θα περπατήσω και λίγο αλλά θα εξοικονομήσω και λίγα χρήματα παραπάνω αφού το σύστημα με ενημερώνει ότι από τις αρχές του μήνα, το parking εκεί κοστίζει 40% λιγότερο από το σημείο που βρίσκομαι τώρα. Λογικό, είμαι μπροστά στο δικαστικό μέγαρο, όπου η ζήτηση για θέση parking είναι έντονη και συνεχής. Θα πάω λοιπόν στα 500 μέτρα να παρκάρω.

Πάρκαρα σαν κύριος. Βγήκα από το αυτοκίνητο και μου ήρθε μήνυμα στο κινητό ότι μόλις πάρκαρα στην θέση 683 που μου την δείχνει στον χάρτη και μου θυμίζει ότι πρέπει να ενεργοποιήσω την αυτόματη πληρωμή εκτός αν φύγω στην επόμενη μια ώρα γιατί αυτό το μήνα οι συγκεκριμένες θέσεις πριμοδοτούνται από τον Δήμο με μία ώρα δωρεάν στάθμευση προκειμένου να ενισχυθούν οι τοπικές επιχειρήσεις. Δεν έχω τέτοιο σκοπό οπότε ενεργοποιώ την αυτόματη πληρωμή ώστε να ενημερωθεί και η Δημοτική Αστυνομία και να μην βρω καμία κλήση στον υαλοκαθαριστήρα μου. Ενημερώνομαι επίσης ότι υπάρχει αυτόν τον μήνα για όλους τους πολίτες προσφορά στάθμευσης στην μισή τιμή (0,5€ αντί για 1€) αρκεί να σταθμεύσουν παραπάνω από 4 ώρες. Αυτό με αφορά αφού θα είμαι εδώ για τουλάχιστον 8 ώρες.

Πόσο χρήσιμη ιδέα ήταν να συνδυάσω όλες τις τεχνολογίες του κινητού μου και του αυτοκινήτου για να βελτιώσω την καθημερινότητα μου. Το GPS του κινητού μου ξέρει που βρίσκομαι, το Bluetooth επικοινωνεί με το αυτοκίνητο και με τον αισθητήρα παρκαρίσματος. Ξέρει λοιπόν ο Δήμος ότι εγώ είμαι σήμερα ο οδηγός του και αφού του έχω δώσει την άδεια να γνωρίζει τις πινακίδες μου μπορεί να αντιστοιχήσει άμεσα την θέση που πάρκαρα με το όχημα και τις πινακίδες του, με τον οδηγό του για σήμερα – δηλαδή εμένα – και με τη κάρτα μου ώστε να πληρώσω μέσω της εφαρμογής. Σημαντικό επίσης για μένα είναι ότι με όλη αυτή τη πληροφορία που γνωρίζει και την κρατάει καλά κρυπτογραφημένη, έχει την δυνατότητα να ενημερώσει την δημοτική αστυνομία ότι η θέση είναι νομίμως κατειλημμένη και να μην έχω το μυαλό μου και σε αυτό.

Για μια στιγμή! Μόλις θυμήθηκα ότι δεν έχω δεδομένα από χθες το μεσημέρι. Εντάξει, μικρό το κακό. Εδώ που βρίσκομαι η πόλη καλύπτεται από δημόσιο ασύρματο δίκτυο υψηλών ταχυτήτων και υψηλής ασφάλειας. Δεν έχω πρόβλημα. Οπότε ώρα να πάω προς το γραφείο.

Καθώς περπατάω προς το γραφείο παρατηρώ ένα βυτίο να εφοδιάζει το σχολικό συγκρότημα της περιοχής με πετρέλαιο θέρμανσης. Μία κυρία – η διευθύντρια μάλλον – αναφέρει στον χειριστή του βυτίου ότι δεν τον περίμενε αυτή την εβδομάδα αλλά την επόμενη. «Ειδοποιήθηκα από τις δεξαμενές ότι είχατε μεγαλύτερη κατανάλωση τις τελευταίες 15 ημέρες και ότι με αυτόν τον ρυθμό δεν θα είχατε πετρέλαιο μεθαύριο» της απαντά. «Αφού ήρθα για τροφοδοσία καλό θα ήταν να ελέγξουμε μαζί για πιθανή διαρροή. Αν και απλά φαίνεται να το καταναλώσατε αφού το dashboard εξωτερικής θερμοκρασίας/κατανάλωσης δεν δείχνει σημαντικές αποκλίσεις».

Η διευθύντρια ευχαριστεί τον χειριστή και αυτός την χαιρετά λέγοντας: “Κυρία Δήμητρα θα σας ενημερώσει η δεξαμενή για την ποσότητα που βάλαμε σήμερα. Μην ξεχάσετε σας παρακαλώ να επιβεβαιώσετε την πληροφορία για να εκδοθεί το τιμολόγιο και να προωθηθεί στον Δήμο. Καλή σας ημέρα”.

(η διαδρομή στην έξυπνη πόλη συνεχίζεται…)

Στέφανος Κυτάνης, Business Development Consultant, OTS