Το νέο πρότυπο υιοθετεί το Ευρωπαϊκό Σύστημα Λογαριασμών ( ESA 2010). To ESA 2010 στοχεύει στην παροχή πληροφόρησης για την οικονομική κατάσταση μίας χώρας μέλους της Ε.Ε. ή μίας Περιφέρειας. Για να επιτευχθεί απαιτείται οι λογαριασμοί να καταρτίζονται βάσει ενός ενιαίου συνόλου αρχών που να μην επιδέχονται διαφορετικές ερμηνείες. To ESA 2010 προβλέπει: Α.) μεθοδολογία […]
To ESA 2010 στοχεύει στην παροχή πληροφόρησης για την οικονομική κατάσταση μίας χώρας μέλους της Ε.Ε. ή μίας Περιφέρειας. Για να επιτευχθεί απαιτείται οι λογαριασμοί να καταρτίζονται βάσει ενός ενιαίου συνόλου αρχών που να μην επιδέχονται διαφορετικές ερμηνείες.
To ESA 2010 προβλέπει:
Α.) μεθοδολογία σχετικά με κοινά πρότυπα, ορισμούς, ονοματολογίες και λογιστικούς κανόνες, που θα χρησιμοποιούνται για την κατάρτιση συγκρίσιμων λογαριασμών και πινάκων για τις ανάγκες της Έ.Ε., καθώς και τη λήψη αποτελεσμάτων.
Β.) πρόγραμμα που ορίζει τις προθεσμίες εντός των οποίων τα κράτη μέλη διαβιβάζουν στην Επιτροπή (Eurostat) τους λογαριασμούς και τους πίνακες που πρέπει να καταρτίζονται σύμφωνα με τη μεθοδολογία.
Εισάγει την υποχρέωση τήρησης κατάλληλου λογιστικού συστήματος για την παρακολούθηση του συνόλου της οικονομικής δραστηριότητάς ενός φορέα και την σύνταξη των απαιτούμενων χρηματοοοικονομικών αναφορών.
Καθιστά τη διοίκηση των φορέων υπεύθυνη για την τήρηση αξιόπιστου λογιστικού συστήματος.
Περιγράφει τους κανόνες που καθιστούν αξιόπιστο το λογιστικό σύστημα.
Ορίζει ότι το λογιστικό σύστημα τηρείται με βάση την διπλογραφική μέθοδο.
Χρησιμοποιείται κοινό σχέδιο λογαριασμών τόσο σε επίπεδο προϋπολογισμού όσο και σε επίπεδο λογιστικής. Χρησιμοποιούνται παράλληλα διαφορετικοί τύποι ταξινόμησης των λογαριασμών
Οικονομική ταξινόμηση αντανακλά τη φύση των λογαριασμών και το απαιτούμενο επίπεδο ανάλυσης και συγκέντρωσης των πληροφοριών σύμφωνα με το ESA 2010.
Οι λογαριασμοί του σχεδίου λογαριασμών ταξινομούνται σε οκτώ ομάδες, ως εξής:
Οι λογαριασμοί κάθε ομάδας αναπτύσσονται τουλάχιστον σε πεμπτοβάθμιους λογαριασμούς. Ο πέμπτος βαθμός του σχεδίου αναπτύσσεται σε διψήφιους λογαριασμούς (01-99).
Παράδειγμα νέου λογαριασμού:
2 Δαπάνες
2.1 Παροχές σε εργαζόμενους
2.1.2 Μικτές αποδοχές τακτικών υπαλλήλων
2.1.2.01 Τακτικές αποδοχές τακτικών υπαλλήλων
2.1.2.01.(01-89) Ανάλυση πεμπτοβάθμιων
Διοικητική ταξινόμηση: αντανακλά την οργανωτική και ιεραρχική δομή των υπόχρεων φορέων.
Λειτουργική ταξινόμηση: καθορίζει τους τομείς ανάλωσης των δαπανών σύμφωνα με τα Διεθνή Πρότυπα COFOG.
Λοιπές ταξινομήσεις: μπορεί να χρησιμοποιηθούν σε συνδυασμό με το πληροφοριακό σύστημα κάθε φορέα ( π.χ κατά πρόγραμμα και έργο, πηγή χρηματοδότησης, γεωγραφική ταξινόμηση, ταξινόμηση για κοστολογικούς σκοπούς).
Θεωρεί αυτονόητη τη χρήση πληροφοριακών συστημάτων για την ορθή και αξιόπιστη τήρηση των λογαριασμών και τη σύνταξη των χρηματοοικονομικών αναφορών. Αναφορές στο πληροφοριακό σύστημα υπάρχουν σε όλα τα βασικά άρθρα του Π.Δ. Τα χαρακτηριστικά του πληροφοριακού συστήματος είναι καθοριστικά για την ενσωμάτωση λοιπών ταξινομήσεων των λογαριασμών.
Αφορά στο σύνολο των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης.
Εφαρμογή από 01/01/2019 στους φορείς της Κεντρικής Διοίκησης
Εφαρμογή μέχρι 01/01/2023 από το σύνολο των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης.
Τα Π.Δ. 15, 80, 205, 315 παραμένουν σε ισχύ μέχρι 31/12/2022.
Οι φορείς υποχρεούνται στη σύνταξη των χρηματοοικονομικών αναφορών μέχρι την 30/06 του επόμενου έτους σύμφωνα με τα πρότυπα που περιλαμβάνονται στο Π.Δ.
Στις χρηματοοικονομικές αναφορές περιλαμβάνονται:
Επικοινωνήστε μαζί μας για μία ενημέρωση, στο sales@ots.gr ή στο 2310 590100.